Ľuboš Staňo: Najviac ma mrzí, že rokmi chodí na SPDH menej a menej pretekárov.

Ľuboš Staňo: Najviac ma mrzí, že rokmi chodí na SPDH menej a menej pretekárov.

Aj rok 2019 priniesol niekoľko zaujímavých prestupov na slovenskej zjazdovej scéne. Jedným z nich je aj prestup Ľuboša Staňu, ktorý novú sezónu odštartuje v Bajky.sk CTC tím.


Ahoj Ľuboš začnime asi tým najdôležitejším, a tým je tvoj prestup do nového tímu. Prečo táto zmena a ako to celé prebiehalo?
Ako sa hovorí nový tím = nová motivácia. V Kellyse som mal podporu celkom na úrovni. Bicykle, preplatené preteky, nejaké gumy a veci od sponzorov. Stále som ale cítil, že tu nejako nepatrím. Neustále ponáhľanie sa a stres malo dopad na mnoho mojich výsledkov. Som však veľmi vďačný za šancu, ktorú som v Kellys Factory Team-e dostal. Dalo mi to veľa skúseností. Koncom sezóny sme s manažérom diskutovali o ďalších možnostiach, no nedohodli sa, a tak som sa začal obzerať po iných tímoch. Do toho prišla slušná ponuka od chalanov z Bajky.sk CTC tímu, s ktorými sa poznáme už niekoľko rokov a dokonca sú to moji dobrí priatelia. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo som prestúpil práve k nim. K tomu som dostal nový bicykel a podporu na sezónu.

https://www.instagram.com/p/BsH8usjFtjP/

Aké sú tvoje očakávania od nového tímu a naopak čo očakáva tím od teba?
Mojim najväčším očakávaním je „psychická pohoda”. Som si vedomý, že toto je moja slabina a pod tlakom zvyknem robiť veľa chýb, ktoré sa odzrkadlia na výsledkoch. Keď sme s novým tímom rokovali o prestupe, bola to jedna z mojich podmienok. Navyše nikto z tímu nie je žiadny premotivovaný profesionál”, takže nič špeciálne odo mňa neočakávajú. Vedia, že viem zajzadiť solídny výsledok a chcú aby som si jazdenie užíval na 100%.

Dodatok pre vysvetlenie: Ľuboš v rozhovore nenaráža na nikoho konkrétneho. 🙂

Nová sezóna prináša nové ciele. Ako si sa na ňu pripravoval?
Oproti iným rokom prešla moja zimná príprava viacerými zmenami. Upravil som stravu, dbal som na kvalitný spánok, aby som bol na každý tréning v 100% forme. Mám za sebou dve sústredenia v Taliansku, aj na endure aj na zjazďáku. Ešte ma čaká jedno tímové sústredenie.

https://www.instagram.com/p/BtAk8sKFkSj/

Jazdíš aj na motorke, kedy si s tým začal?
Teraz v lete to bude druhý rok. Myslím že od augusta 2017.

Je to pre teba relax alebo plánuješ aj pretekať?
Je to hlavne super zábava. Neskutočne ma baví jazdiť na všetkom čo má dve kolesá, či už je to BMX, motorka alebo MTB. Mať vlastnú motorku bol môj detský sen. Každý kto niekedy na motorke jazdil, či už na trati alebo v lese, vie, že sa to nedá nazvať relaxom. Je to však dobrý tréning na bicykel, pretože rýchlosť na motorke a bicykli sa nedá porovnať. Vždy, keď potom sadnem na bike, tak mi to príde strašne pomalé. Hlavne, keď má niekto problém s tým, že ho bolia ruky keď jazdí na bicykli, tak toto je iný level bolesti rúk 😀

https://www.instagram.com/p/BnGB-b5BqVl/

Určite máš viacero bicyklov. Ktoré používaš najčastejšie? Sú niečím odlišné?
Mám bicykle na všetky možné disciplíny. BMX, dirtový bajk, cesťák, enduro, zjazďák. Každý z bajkov je určený na niečo iné. Na BMX sa vozím počas letných večerov s kamošmi, aby som nemusel chodiť pešo. Je to malé a ľahko odložitelné v hocijakom kríku. Na dirtovom bajku trávim dosť času. Baví ma skákať dirty, alebo sa len tak voziť a učiť sa nové triky. Cesťák je bajk, ktorý zo všetkých neznášam najviac. Nie som veľmi objemový typ, a preto ma nebaví sedieť 4 hodiny na cesťáku a točiť kilometre. Snažím sa v tom však vidieť to pozitívne. Najviac ma určite baví endurko, pretože je to univerzálny stroj. Mojou srdcovkou však stále bude zjazďák, na ktorom samozrejme pretekám.

https://www.instagram.com/p/Bj1VXUeBp8t/

Aké máš plány na túto sezónu? Chystáš sa aj na enduro?
Priorita je zjazd, ale pre túto sezónu ma uvidíte aj na SPEN, ktoré sa nebudú krížiť s inými zjazdovými pretekmi.

Doma alebo aj zahraničie?
Chcel by som odjazdiť nejaké IXS európske poháre, takisto keď sa podarí dostať do SR reprezentácie, tak aj niektoré sveťáky. Preteky v Poľsku a majstrovstvá Maďarska.

Čo hovoríš na tohtoročné trate SPDH a lokality SPEN?
Pre mňa osobne je kalendár SPDH veľké sklamanie. Máme obrovské hory a vybudované trate –  Kubínka, MalinôBrdo, Jasná. Všetko sú to trate, ktoré majú parametre svetových pohárov a v kalendári chýbajú. Rozumiem však, že často nie je jednoduché dohodnúť sa tak, aby boli obe strany spokojné. Najviac ma mrzí, že rokmi chodí na SPDH menej a menej pretekárov. Keď som začínal, bolo nás 130 juniorov, takže aj motivácia zlepšovať sa bola väčšia. Teraz ich je ledva 40! Neviem, kde nastala chyba. Každopádne, aby som sa vrátil k otázke, všetky trate majú niečo do seba. Čo sa týka SPEN, bol som zatiaľ len v Brezne a tam to bolo fakt super. RS skvelé a takisto aj transféry také, že sa nemuselo tlačiť. V ostatných lokalitách som nebol, takže k tomu nemám čo povedať, ale keď to bude aspoň z polovice také ako v Brezne bude to mega!

Ktoré ti budú najviac vyhovovať?
Mraznica mi sedí. Je to presne typ trate, ktoré mám rád. Technická s rýchlimi pasážami. Košútku mám tiež rád. Dobrý príklad toho, ako vyťažiť z kopca maximum. Ako som však spomínal, sedia mi technické úseky. Teším sa aj na Malú Lučivnú, ktorá je čistokrvne zjazdová trať s rýchlymi úsekmi.

https://www.instagram.com/p/BrSR_7elPzY/

MSR ako vidíš svoje šance?
Určite chcem zabojovať o titul. Mám natrénované viac ako iné roky, takže šanca tam určite je.

Plánuješ aj Majstrovstvá sveta?
Uvidíme podľa výsledkov a toho, či sa dostanem do SR reprezentácie.

Keď máš voľný čas, ako ho tráviš?
Trávim ho s priateľkou alebo s kamošmi. Keďže nikam pešo nechodím, tak som stále na bicykli.


Naj trať?
Jasná je moja srdcovka.
Naj jedlo?
Dobrý burger nikdy nie je zlý. A samozrejme jedlo od mamky!
Naj skladba?
Som fanúšik všetkých žánrov hudby, takže je ťažké vybrať jednu skladbu. Ale asi „Rise Against – Like The Angel“.
Vzor: Dean Wilson.
Bicykel: Mondraker Summum 2019, veľkosť M
Ty o 10 rokov?
Fúha… Takto do diaľky som to nikdy neriešil, ale určite chcem zostať pri bicykloch, aj keď nie ako pretekár.
Možno obchod s bicyklami a servis… 🙂

Autor: Matúš Korytko
Edit: Miroslava „Mimi“ Korytková